Forum Dyskusja nad stanem prawa dla firm paliwowych Strona Główna Dyskusja nad stanem prawa dla firm paliwowych
Forum: olej, paliwa, smary,doradztwo paliwowe - ekonomiczne, akcyza, ustaw , przepisy, wolna dyskusja, cło i inne...
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Olej opałowy do ogrzewnia w autobusach wolny od akcyzy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Dyskusja nad stanem prawa dla firm paliwowych Strona Główna -> Forum podatkowe w paliwach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jaronwoj
Administrator



Dołączył: 02 Lip 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 10:13, 02 Lip 2007    Temat postu: Olej opałowy do ogrzewnia w autobusach wolny od akcyzy

dotyczy: informacji w zakresie stosowania prawa
Na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej X zwraca się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów podatkowych w związku z podatkiem akcyzowym od paliwa opałowego wykorzystywanego do celów opałowych w pojazdach przedsiębiorstwa. Firma nasza wykorzystuje w swej działalności, polegającej m.in. na przewozie osób, kilkadziesiąt autobusów. Pojazdy mają być dodatkowo wyposażone w agregaty mające za zadanie ogrzewanie wnętrza autobusu. Urządzenie takie jest swego rodzaju piecem, w którym spalany olej opałowy pozwala na wytworzenie energii zużywanej do ogrzania wnętrza autobusu - w żaden sposób nie służy uzyskaniu jakiegokolwiek napędu, nie może być zatem kwalifikowane jako silnik. Zasada działania nagrzewnicy oparta jest o proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej (oleju opałowego i powietrza) w komorze spalania, w której zapłon wywołuje świeca żarowa zasilana elektrycznie. Nagrzewnica wyposażona jest wyłącznie w silnik elektryczny zasilający m.in. pompę paliwa, dmuchawę powietrza wtłaczanego do komory spalania i pompę cyrkulacyjną. Energia cieplna uzyskana w wynika spalania mieszanki w komorze spalania wykorzystywana jest do podgrzania „płaszcza wodnego” a następnie podgrzana w nim woda rozprowadzana jest w autobusie za pomocą pompy cyrkulacyjnej do nagrzewnic lub konwektorów. Olej opałowy nie zasila zatem żadnego silnika spalinowego, nie stanowi tym samym paliwa silnikowego. Olej opałowy kupowany przez nas będzie zawierał zapłaconą akcyzę. W autobusach zamontowane będą dodatkowe, oddzielne zbiorniki na olej opałowy, z którego będzie zasilany agregat. Paliwo wydzielone będzie do odrębnego obiegu związanego z zasilaniem agregatu grzewczego. Pytanie brzmi - czy wykorzystanie oleju opalowego w opisany powyżej sposób spełnia wymogi prawa podatkowego, warunkujące prawo do opłacania akcyzy w wysokości przewidzianej dla produktów wykorzystywanych dla celów opałowych? W naszej ocenie warunki, w szczególności techniczne i organizacyjne, o których mowa powyżej, są wystarczające, aby uznać, że olej wykorzystywany jest do celów opałowych. W zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego pozostających w związku z opisanymi w pytaniu stanami faktycznymi nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa. W wyżej określonym zakresie nie toczy się także postępowanie przed sądem administracyjnym.

Odpowiedź organu:


Naczelnik Urzędu Celnego w Elblągu

372000- PA -055-13/05/KZ

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1,3 i 4, art.13 § 1 ust. 1, art. 216, art. 217 i art. 218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. Nr 8/2005, poz. 60 ze zm.), art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie wykazu i terytorialnego zasięgu działania urzędów celnych i izb celnych, których odpowiednio naczelnicy i dyrektorzy są właściwi do wykonywania zadań w zakresie akcyzy na terytorium kraju (Dz. U. Nr 82, poz. 751 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 14.09.2005 r. (data wpływu do tut. urzędu - 16.09.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełnionego w dniu 03.10.2005r. postanawiam uznać stanowisko podatnika przedstawione we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisem art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. Nr 8/2005, poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Interpretacja ta zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa i następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie (art. 14a § 3 i 4 Ordynacji podatkowej). W dniu 16.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Elblągu wpłynął wniosek Strony z dnia 14.09.2005 r., uzupełniony w dniu 03.10.2005 r., w sprawie udzielenia w trybie art. l4a § 1 Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawca wyjaśnił, że w ramach prowadzonej działalności wykorzystuje kilkadziesiąt autobusów do przewozu osób. Pojazdy te mają być wyposażone w dodatkowe agregaty do ogrzewania wnętrza autobusu, wyposażone w odrębne od zasilających silnik napędowy pojazdu, zbiorniki na paliwo - olej opalowy, które miałoby być wydzielone do odrębnego obiegu związanego z zasilaniem agregatu grzewczego. Urządzenie to jest swego rodzaju piecem, w którym spalany olej opałowy pozwala na wytworzenie energii zużywanej do ogrzania wnętrza autobusu. Zasada działania nagrzewnicy planowanej do zastosowania jako układ ogrzewania wnętrza autobusu oparta jest o proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej (oleju opałowego i powietrza) w komorze spalania, w której zapłon wywołuje świeca żarowa zasilana elektrycznie. Nagrzewnica wyposażona jest wyłącznie w silnik elektryczny zasilający m.in. pompę paliwa, dmuchawę powietrza wtłaczanego do komory spalania i pompę cyrkulacyjną. Energia cieplna uzyskana w wyniku spalania mieszanki w komorze spalania wykorzystywana jest do podgrzania „płaszcza wodnego”, a następnie podgrzana w nim woda rozprowadzana jest w autobusie za pomocą pompy cyrkulacyjnej do nagrzewnic lub konwektorów. Olej opałowy nie zasila zatem żadnego silnika spalinowego, nie stanowiąc tym samym paliwa silnikowego. Kupowany olej opałowy będzie nabywany po cenach zawierających podatek akcyzowy. Podatnik zadał pytanie: „czy wykorzystanie oleju opałowego w opisany powyżej sposób spełnia wymogi prawa podatkowego, warunkujące prawo do opłacania akcyzy w wysokości przewidzianej dla produktów wykorzystywanych do celów opalowych”. Zdaniem pytającego, przedstawione przez niego warunki techniczne i organizacyjne w tym zakresie są wystarczające aby uznać, że olej opałowy wykorzystywany jest do celów opałowych. Po dokonaniu analizy przedstawionego stanu faktycznego, treści pytania i stanowiska wnioskodawcy w kontekście obowiązującego stanu prawnego, Naczelnik Urzędu Celnego w Elblągu dokonał rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie w oparciu o następujące przepisy prawa:
Zgodnie z art. 62 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:
1. wyroby wymienione w poz. l-12 załącznika nr 2 do ustawy (wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych),
2. pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWIU kod CN.
Zgodnie z ust. 2 w/w przepisu „olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3 %”
Zgodnie zaś z art. 65 ust. 1 w/w ustawy, stawka akcyzy na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe wynosi 233 zł od 1 000 litrów gotowego wyrobu, a na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1 000 kilogramów gotowego wyrobu. Jednocześnie w ust. 2 tego przepisu ustawodawca zawarł delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do obniżenia w drodze rozporządzenia stawek akcyzy określonych w ust. 1 oraz różnicowania ich w zależności od rodzaju wyrobu, a także określania warunków ich stosowania. Korzystając m.in. z tej delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), w którego § 1 wskazał, iż rozporządzenie określa obniżenie stawek podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych, w tym warunki ich stosowania § 2 tego rozporządzenia stanowi m.in., że stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju. W poz. 2 lit. ,,a” załącznika nr 1 do przedmiotowego rozporządzenia, stawkę podatku akcyzowego dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe (bez względu na symbol PKWiU), z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C oraz których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m”, obniżono do 232,00 zł od 1000 litrów, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, a zgodnie z poz. 2 lit. „b” tego załącznika, na pozostałe oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe (dla których zgodnie z poz. 29 załącznika stosuje się stawkę akcyzy określoną w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym), stawkę podatku akcyzowego obniżono do 60 zł od 1 000 kilogramów. W § 3 ust. 1 tego rozporządzenia zastrzeżono m. in., że stawki akcyzy określone w poz. 2 lit. „a” załącznika nr 1 do rozporządzenia stosuje się dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C oraz których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy dotyczą oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem. Dodatkowe warunki dla zastosowania obniżonej stawki akcyzy dla olejów opalowych wskazanych w poz. 2 lit. „a” załącznika nr 1 w/w rozporządzenia zawarte są w przepisie 4 tego rozporządzenia (m.in. wymóg składania przez nabywców pisemnych oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów). Zgodnie zaś z art. 65 ust la ustawy o podatku akcyzowym w przypadku użycia olejów opałowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi:
1. dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 2 000 zł od 1 000 litrów gotowego wyrobu,
2. dla ciężkich olejów opalowych przeznaczonych na cele opałowe - 1 800 zł od 1 000 kilogramów gotowego wyrobu.
Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 4 ust. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym, za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy. Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, że w przedstawionym przez wnioskodawcę stanie faktycznym tj. zastosowaniu do ogrzewania autobusów oleju opałowego z wykorzystaniem opisanych we wniosku urządzeń, spełniony zostanie podstawowy warunek stosowania w stosunku do olejów opałowych obniżonych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie określonych w poz. 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego - użycia olejów opałowych na cele opałowe. Tym samym przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w 4 w/w rozporządzenia oraz nie wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 65 ust. la ustawy o podatku akcyzowym - nie powstanie w stosunku do wnioskodawcy obowiązek podatkowy w akcyzie określony w art. 4 ust. 2 pkt. 10 ustawy o podatku akcyzowym. Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.
POUCZENIE
Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Elblągu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zgodnie z treścią art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zastępca NaczelnikaUrzędu Celnego w Elblągu


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Dyskusja nad stanem prawa dla firm paliwowych Strona Główna -> Forum podatkowe w paliwach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin